معرفی رشته مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

یکی از ابعاد مهم اقتصاد تجارت و امور بازرگانی است؛ چرا که اقتصاد جهانی امروز بر پایه دادو ستد و تجارت در سطح جهانی است. به همین دلیل وجود متخصصانی در این زمینه بسیار ضروری است. رشته مدیریت بازرگانی ناظر به همین کار است و جز رشته های ارزشمند و پرطرفدار است.

مدیریت بازرگانی چیست؟

مدیریت بازرگانی از دو کلمه با عنوان مدیریت و بازرگانی تشکیل شده است که بهتر است برای تعریف آن مفهوم مدیریت و بازرگانی را به صورت جدا از هم بررسی کنیم.

تعریف مدیریت :

تعاریف گوناگونی در این خصوص وجود دارد یکی از این تعاریف ” مدیریت به معنی هنر کار کردن به وسیله دیگران در راستایی دستیابی به اهداف که بر اساس علم مدیریت تدوین شده است.”

تعریف بازرگانی :

بازرگانی مجموعه فعالیت های که در مسیر تبادل هر گونه خدمت و یا کالا از مبدا (تولید کننده خدمت و یا کالا) تا رسیدن به مقصد (مصرف کننده) صورت می پذیرد را بازرگانی می گویند.

تا اینجا تعریف مدیریت و بازرگانی را به تفکیک از هم بیان کردیم و می دانیم که تبادل کالا و خدمت از عصر های اولیه زندگی بشر متداول بوده ولی با پیشرفت تکنولوژی و گسترش ارتباطات و علم و دانش امورات بازرگانی بسیار پیجیده تر شده و برای داشتن بازرگانی موفق باید مدیریت مناسبی داشته باشیم.

تعریف مدیر بازرگانی

مدیر بازرگانی شخصی است که بعد از پایان تولید محصول تا ورود آن به بازار و رسیدن به دست مشتری و حتی بعد از آن، آنرا مدیریت می‌کند. این فرد باید فرایند خروجی کسب و کار را به گونه‌ای سازماندهی کند که بیشترین سودآوری را برای سازمان داشته باشد. راهکارهای سودآوری برای سازمان شامل موارد مختلفی چون:

  1. کاهش هزینه‌ها
  2. افزایش رضایت مشتری ها
  3. تبلیغات و برندسازی و ایده‌های خلاقانه

است که مدیر بازرگانی ارائه می‌دهد.

هدف رشته مديريت بازرگاني

هدف از این رشته عبارت است از:

  1. کنترل هزینه، سرمایه و سودآوری سازمان
  2. شناسایی ظرفیت‌های سازمان برای سودآوری
  3. وظایف اساسی در بخش بازرگانی شرکت‌ها
  4. جمع‌آوری و تجزیه تحلیل اطلاعات مربوط به بیزینس
  5. ارزیابی اطلاعات بازرگانی و تصمیم‌گیری با توجه به آن‌ها
  6. اجرای تصمیمات مدیریتی به گونه‌ای که بهترین بازدهی را داشته باشد
  7. سنجش بازار و ارائه پلن‌های بازاریابی
  8. نظارت بر فرایندهای صادراتی و خروج محصولات و خدمات از سازمان

گرایش های رشته مدیریت بازرگانی

دانشگاه‌های مختلف گرایش‌های گوناگونی از رشته مدیریت بازرگانی ارائه می‌دهند که در ادامه آن‌ها را نام برده‌ایم.

  1. بازرگانی بین‌الملل
  2. بازرگانی داخلی
  3. بازاریابی
  4. تجارت الکترونیک
  5. مدیریت استراتژیک
  6. کارآفرینی
  7. گرایش‌های مالی
  8. گرایش تحویل

رشته مدیریت بازرگانی برای چه کسانی مناسب است؟

مهم ترین ویژگی لازم در رشته مدیریت بازرگانی داشتن علاقه مندی به مفاهیم و مباحث مدیریتی و تجاری است. کسانی می توانند در رشته مدیریت بازرگانی موفق باشند که بتوانند با دیگران ارتباط درست و خوبی برقرار کنند و روابط عمومی بالایی داشته باشند.

همچنین آن ها باید با اصول مذاکره آشنا باشند و بتوانند به نمایندگی از شرکت خود با طرفین دیگر مذاکره و از منافع سازمان دفاع کنند. مدیران بازرگانی باید توانایی برنامه ریزی و مدیریت در زمینه تخصیص منابع داشته باشند و در شرایط گوناگون بهترین تصمیم را بگیرند.

همچنین تسلط به زبان انگلیسی برای دانشجویان مدیریت بازرگانی ضروری است؛ چراکه آن ها در دوره کاری خود ممکن است با بسیاری از شرکت های تجاری خارجی مذاکره کنند. همچنین متقاضیان این رشته باید قدرت و توان ادراک، تجزیه و تحلیل مسائل تجاری داسته باشند و با مهارت های هفتگانه ICDL آشنایی لازم را داشته باشند.

مزایا و معایب رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی از بازار کار خوبی برخوردار است و به دلیل گستردگی و آشنایی دانشجویان آن با بخش های مختلف کسب و کار امکان کار در شغل های مشابه نیز وجود دارد.

اما در مقابل کار با دنیای سرمایه و تصمیم گیری ها، پر ریسک است و یک مدیر بازرگانی باید توان تحمل بعضی اضطراب ها را داشته باشند. همچنین همانطور که یک مدیر بازرگانی در حوزه های مشابه وارد عرصه کار می شود، رشته های مشابه نظیر مدیریت کسب و کار یا مدیریت مالی و … نیز می توانند کارهای یک مدیر بازرگانی را انجام دهند.

بازار کار و درآمد رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی با توجه به رونق کسب و کار و تجارت در وضعیت فعلی کشور از جایگاه خوبی برخوردار است. با توجه به مهارت، تجربه و موفقیت مدیر بازرگانی و محل کار آن می تواند حقوق مختلفی را دریافت کند. معمولا در سازمان های دولتی حقوق دریافتی آن ها مطابق مصوب وزارت کار است اما در شرکت های خصوصی بر اساس توافق کارفرما و مدیر بازرگانی و بزرگی و کوچکی و سودآوری شرکت است.

فارغ التحصیلان کارشناسی مدیریت بازرگانی می توانند در بخش های مختلف خصوصی و دولتی نظیر اداره امور تدارکات، اداره امور استخدامی و کارگزینی، اداره امور مالی، بازاریابی در سطوح مختلف از بازاریاب تا مدیر بازاریابی، مدیریت تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، بیمه ها و موسسات بانکی، حوزه های بازرگانی بین المللی، صادرات و واردات، بخش برند سازی شرکت ها، مراکز تحقیقات بازار شرکت ها، واحد فروش سازمان ها، و … مشغول به کار شوند.

کارشناسان مدیریت بازرگانی می توانند کسب و کار خود را شروع کنند و به کارآفرینی مشغول شوند. همچنین مدیران بازرگانی می توانند به صورت پروژه ای و فریلنسری به ارائه مشاوره در زمینه کسب و کار در حوزه های تجاری و کارآفرینی بپردازند. درمیان حوزه های کاری مدیریت بازرگانی، گسترده ترین و پردرآمدترین حوزه کاری فعلی بازار یابی است که در چند سال اخیر مورد توجه شرکت ها قرار گرفته است و شرکت ها به اهمیت آن در ارتقای کسب و کار و سودآوری پی برده اند.

گروه بازرگانی هاشمی در سال 1394 فعالیت خود را در زمینه عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی آغاز کرده است. گروه بازرگانی هاشمی از وفاداری مشتریانش قدردانی می کند و سعی می کند با ارائه محصولات با کیفیت سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد.ما حامی تمام کمال شما در هر شرایطی هستیم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *